دخالت افراد فاقد صلاحیت در سلامت فرد و جامعه به هیچ وجه قابل اغماض و بخشش نیست

دخالت افراد فاقد صلاحیت در سلامت فرد و جامعه به هیچ وجه قابل اغماض و بخشش نیست

✍ یادداشت به قلم دکتر محسن مصلحی
⚜ قائم مقام نظام پزشکی اصفهان

حفظ و ارتقای سلامت انسان‌ها همواره جایگاه و اهمیت ویژه ای داشته است، به صورتی که گفته شده طبابت عبادت است و یا هر کس یک نفر را از مرگ نجات دهد، کَاَنَّهُ همه مردم را نجات داده است.

بنابراین مراقبت از سلامت آحاد جامعه امر خطیری است که صرفاً باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام پذیرد، چرا که در غیر این صورت آثار جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

در کشور ما نیز مداخله در امر درمان بیماران صرفاً توسط افراد تحصیل کرده در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دارای مجوز کار از سازمان نظام پزشکی جایز دانسته شده است.

متاسفانه طی سالهای گذشته و در سایه غفلت و کوتاهی دستگاه های مسئول، شاهد دخالت روز افزون افراد و گروه های مختلف سودجو هستیم که بعضاً با سوء استفاده از باورهای تاریخی، فرهنگی و حتی مذهبی مردم اقدام به تشخیص و درمان های غلط و بعضاً بسیار زیانبار می کنند و دستگاه های نظارتی هم به وظیفه خود عمل نمی نمایند.

چگونه است که پیامبر عظیم الشان و ائمه اطهار (ع) به هنگام بیماری به طبیب حتی طبیب غیرمسلمان مراجعه می کردند و یا مقام معظم رهبری حرفه پزشکی را مقدس می شمارند و همواره بر انجام امور توسط اهل فن تاکید می‌نمایند، آن وقت شاهد هستیم که عده‌ای با عناوین جعلی طب اسلامی و غیره با سلامت روح و جسم انسان ها بازی می‌کنند، در عصری که انجام یک پژوهش مختصر حتی با استفاده از یک داروی دارای تاییدیه FDA بر روی هر موجود زنده ای نیاز به اخذ کد اخلاق دارد، به وفور شاهد مداخله افراد مختلف اعم از آرایشگر، رمال، کاسب و برخی وعاظ و …. در امور پزشکی هستیم و هیچ اقدام موثری از طرف دستگاه های مسئول صورت نمی پذیرد، این حجم از بی مسئولیتی پذیرفتنی نیست، البته حساب همکاران متخصص طب سنتی از مدعیان دروغین این حوزه جداست.

حتی بزرگان دینی نیز ورود به حوزه خطیر سلامت را حداکثر در حد توصیه های کلی بهداشتی و پیشگیری و به عبارت دیگر بهداشت جسم و روان و توکل و توسل به خداوند تبارک و تعالی جایز دانسته اند و بیشتر از آن را فقط و فقط منوط به نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه دانسته‌ که سال‌ها به فراگیری علوم پایه و بالینی و تجربه و ممارست زیر نظر اساتید مبرز آن رشته پرداخته اند.

بنابراین دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی از نظر اعتقادی ظلم به مردم، از نظر علمی کاملا مردود و از نظر قانونی تخلف محرز و جرم است، از این رو از دستگاه‌های مسئول انتظار می رود که به وظیفه قانونی خود عمل کرده از سهل انگاری به هر دلیل سیاسی و غیرسیاسی دست برداشته و بیشتر از این زمینه رشد کسانی که به صورت مستمر سلامت جامعه را تهدید می‌نمایند، فراهم نکنند.

گناه کسانی که مسئول هستند، اما به وظیفه خود عمل نمی‌کنند کمتر از گناه افراد سودجو و فاقد صلاحیت نیست.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *