گزارش کامل چهل و سومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی

گزارش کامل چهل و سومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی

چهل و سومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی پنج شنبه مورخ 1399/8/29 برگزار گردید.

**شرایط اسفبار کنونی قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود

دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی، ضمن ابراز تأسف از شرایط ناشی از کرونا در جامعه گفت: در شرایط اسفباری قرار داریم که قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود، اما متاسفانه هشدارها جدی گرفته نشد!

وی افزود: نمی توان این پاندمی را که 9 ماه از شیوع آن گذشته و در اوج خود قرار دارد، با این نوع برنامه ریزهای مقطعی کنترل کرد و نیازمند یک برنامه جامع و تقسیم کار ملی برای مدیریت و کنترل آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که نوع نگاه به پاندمی کووید 19 از نظر الویت داشتن سلامت انسان در هر شرایطی تجدید نظر شود و جای بسی تأسف است که نمایندگانی از سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی در ستاد ملی کرونا حضور ندارند و با مسائل، سطحی و شعاری برخورد می شود.

دکتر معین، عادی سازی فضای اجتماعی را نادرست و خطرناک دانست و ادامه داد: دود این امر به چشم کادرهای پزشکی، پرستاری و مردم می رود و باید با ارائه شفاف واقعیت ها، اعتماد مردم را برای همکاری بیشتر و رعایت  توصیه های بهداشتی جلب نمود، چرا که همه مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی همچنین به دخالت افراد غیر متخصص در امور پزشکی اشاره کرد و گفت: بی توجهی به عواقب این دخالت های غیر علمی و دادن مجوزهای مربوط توسط وزارت بهداشت، عامل دامن زدن به این مسائل است که تحت عناوین طب اسلامی و سنتی و یا ایرانی با سلامت مردم بازی می شود که هیچ گونه پایه و اساس مبتنی بر شواهد علمی هم ندارد!

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی این سازمان در خصوص مباحث مرتبط با مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا اظهار کرد: در این ایام زمان زیادی را صرف مذاکره بامسئولان و تنویر افکار عمومی در خصوص نحوه مقابله و کنترل اپیدمی کرونا صرف نمودیم که در نهایت آنچه از سوی مسئولان مربوطه عنوان می شد؛ کسری بودجه و مشکلات اقتصادی بود.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات با مسئولان مبنی بر کسری 50 درصدی بودجه و نبود توان اقتصادی برای حمایت از افراد روزمزد از سوی دولت گفت: تمام پیشنهادهای کارشناسی شده از سوی سازمان نظام پزشکی به دولتمردان ارائه شد، اما عملیاتی شدن آنها در حوزه اختیارات سازمان نظام پزشکی نیست.

وی با بیان این که پیگیر امور صنفی همکاران در زمینه های مختلف از جمله اجرای طرح نسخه الکترونیک هستیم؛ افزود: طی جلساتی که با کارشناسان و نهایتا مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی داشتیم؛ نقاط ضعف و مشکلات موجود در زمینه اجرای نسخه الکترونیک از سوی جامعه پزشکی را مطرح نمودیم که خوشبختانه مورد قبول مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی واقع شد.

وی ادامه داد: پس از ارائه نقطه نظرات و انعکاس مشکلات و موانع موجود در این زمینه؛ مقرر شد اجرای نسخه الکترونیک از فاز الزام آور و دیکتاتور مآبانه خارج شده و دارای مشوق های لازم برای جامعه پزشکی باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درخصوص پرداختهای طرح نسخه الکترونیک بیان کرد: پزشکانی که در نسخه نویسی الکترونیک خود دارای امضای دیجیتال هستند؛ 95 درصد مطالباتشان و کسانی که فاقد امضای دیجیتال هستند، 80 درصد مطالباتشان را همان روز دریافت می کنند.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی این مهم را که نسخه نویسی الکترونیک یک رویه رو به جلو بوده، قبول دارد؛ اما اجرای آن باید تدریجی و بدون الزام باشد؛ ضمن آن که مقرر شد تسهیلاتی برای تجهیز مطب ها به ابزارهای نسخه نویسی الکترونیک از سوی سازمان تأمین اجتماعی ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث تعرفه ها اشاره کرد و گفت: استراتژی ما در تعرفه های پزشکی، محاسبه هزینه تمام شده خدمات بوده است که در این زمینه جلساتی با معاون اول رئیس جمهوری نیز داشته ایم و پس از اعلام نظر کارشناسی و قبول آن از سوی ایشان ، موضوع برای بررسی بیشتر به شورای عالی بیمه ارجاع داده  و در نهایت مقرر شد که 8 درصد گلوبال افزایش تعرفه رخ دهد که سازمان های بیمه گر با این امر مخالفت کردند که اگر این افزایش در12 ماه سال ضرب شود ؛ 18 درصد شده و اگر با رشد قبلی جمع شود در مجموع بالای 30 درصد خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تأکید بر این که هدف ما اصلاح تعرفه و مبانی آن در سال 1400 است؛  در خصوص هزینه اقلام حفاظتی کرونا بیان کرد: هزینه این اقلام را با یک متن فنی به منظور اجرا به همکاران ابلاغ نمودیم که سقف هزینه ها برای انتظام بخشی است و جلسه ای با دستگاههای نظارتی در این زمینه تشکیل دادیم که به این موضوع ورود نکنند، زیرا این هزینه ها ارتباطی با تعرفه ندارد و ناشی از شرایط اپیدمی کرونا بوده که باید محاسبه شود.

وی همچنین در خصوص داروهای آگونیست اظهار کرد: در جلسه ای که با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم، این را بیان نمودیم که به لحاظ شکلی مسیر طی شده صحیح نبوده است. در خصوص مشکلات جامعه مامایی و عدم عقد قرارداد از سوی سازمان های بیمه گر نیز پیگیری های لازم انجام و علیرغم برخی مخالفتها این موضوع به تصویب رسید.

**عزم جدی برای کنترل اپیدمی کرونا وجود ندارد

 در ادامه جلسه، اهم مسائل و مشکلات جامعه پزشکی هم مورد بحث و بررسی اعضای شورای عالی قرار گرفت و با توجه به افزایش آمار بالای مبتلایان و فوتی ها بویژه در کادر درمان ؛ اعضای شورای عالی بر ورود قاطعانه بدنه سازمان نظام پزشکی به منظور حل و فصل مشکلات مزمن گروههای مختلف پزشکی اتفاق نظر داشته و خواستار این شدند تا سازمان نظام پزشکی در چارچوب وظایف قانونی خود به کارشناسی مسائل پرداخته و اظهار نظر خود را به گوش مسئولان اصلی کشور برساند. اهم مسائل مورد بحث در چهل و سومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی به شرح ذیل است:

  1. وجود نداشتن عزم جدی در کنترل اپیدمی کرونا و نبود انسجام در سیاستگذاری ها و مدیریت پاندمی کووید 19.
  2. عضویت سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی در ستاد ملی مقابله با کرونا و استفاده از نظرات کارشناسی جامعه پزشکی.
  3. هیچ مصلحتی بالاتر از جانهایی که به جای برگ بر زمین می ریزد ؛ وجود ندارد و همه دلسوزان با هر جایگاهی و در هر زمینه ای همانند سالهای دفاع مقدس کمک کنند .
  4. در شرایطی که کادر درمان متحمل زحمات زیادی شده و شهیدان زیادی در راه خدمت به سلامت جامعه تقدیم نموده است؛ اما از سوی برخی دستگاهها مورد بی حرمتی واقع می شود.
  5. حمایت قاطعانه سازمان نظام پزشکی از جامعه پزشکی در خصوص دریافت هزینه های سربار ناشی از اقلام حفاظتی کرونا.
  6. ارائه گزارش کارهای انجام شده از سوی سازمان به شورای عالی تا اهم اقدامات انجام شده برای جامعه پزشکی ملموس باشد .
  7. پیگیری جدی تر سازمان نظام پزشکی به منظور جلوگیری از دخالت افراد غیر پزشک و گروههای فاقد صلاحیت در امور درمانی تحت عناوین مختلفی مانند طب ایرانی؛ اسلامی و سنتی که آسیب زننده به جامعه پزشکی و سلامت مردم است.
  8. با توجه به این که مجلس در فصل بودجه بندی قرار دارد ؛ باید رایزنی های لازم در خصوص عادلانه نمودن تعرفه های پزشکی و اختصاص بودجه لازم به حوزه سلامت انجام شود.
  9. لحاظ کردن قانون ارتقاء بهره وری برای فیزیوتراپیست ها و اصلاح آئین نامه اجرایی موجود.
  10. ایمنی مؤسسات و تمدید پروانه فعالیت آنها نیاز به تأییدیه شهرداری دارد که برای همکاران مختلف جامعه پزشکی مشکل ساز شده است.
  11. بسته های تشویقی برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مختص مطب ها نبوده و به داروخانه ها ؛ آزمایشگاهها و … نیز تعلق گیرد.
  12. بیشترین شهدای خدمت از جامعه پزشکان عمومی بوده است، اما تنها همکاران بخش دولتی شهید خدمت محسوب شده اند.
  13. لزوم نگاه جدی تر سازمان نظام پزشکی بر اساس سیاست های کلان خود به جامعه پزشکان عمومی و آمادگی پزشکان عمومی جهت کنترل کرونا در سطح اول .
  14. رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به منظور کاهش سهمیه ها و ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کنکور سراسری؛ مشخص شدن نیاز دولت به پزشکان عمومی و سهمیه ها .
  15.  بیشترین صنفی که از تداخلات بین رشته ای رنج می برد ؛ جامعه پزشکان عمومی است و به دلیل مشکلات عدیده در حوزه اصلی شغلی خود وارد سایر گرایشها می شوند.
  16. حق ویزیت پزشکان عمومی 46 درصد کمتر از بهای تمام شده خدمات است و این رویه در مورد سرانه پزشکان خانواده و درمانگران اعتیاد نیز مشاهده می شود.
  17.  ماندگاری پزشکان عمومی در حوزه های نظام ارجاع؛ پزشکی خانواده و نسخه نویسی الکترونیک در معرض تهدید است.
  18.  وجود نداشتن تضاد منافع بین پزشکان عمومی و مردم و تقویت سطح اول خدمات.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *