چه کسی جان عزیز خود را دوست ندارد؟ همواره مردم را مقصر گسترش اپیدمی کرونا ندانیم

چه کسی جان عزیز خود را دوست ندارد؟ همواره مردم را مقصر گسترش اپیدمی کرونا ندانیم

دبیرشورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اینکه نباید صرفا مردم را مقصر اصلی گسترش زنجیره انتقال کرونا عنوان کنیم؛ گفت: دولتمردان به جای  این که توپ را به زمین مردم پرتاب کنند ، باید علت عدم رعایت پروتکل ها و بازگشایی های نصفه و نیمه را جویا شوند ؛ وگرنه چه کسی جان عزیز خود را دوست نداشته و حاضر است آن را در معرض خطر قرار دهد.

دکتر محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان با تاکید بر اینکه مدیریت پاندمی کووید 19 از ظرافتهای خاصی برخوردار است؛ بیان کرد: در شرایط کنونی سلامت آحاد جامعه در اولویت قرار دارد و مسئولان باید در درجه اول به وظایف دولتی و حاکمیتی خود عمل نموده و سپس از مردم انتظار داشته باشند.

وی افزود: در مباحث مدیریتی باید استراتژی ها به گونه ای باشد که نتایج مدنظر حاصل شود وگرنه صرف این که یک طرح از عنوان خوبی برخوردار است؛ دلیل بر این نیست که تضمین شده بوده و نتایج کارآمد هم بدنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای اعمال محدودیت های تردد باید زیرساختهای لازم اعمال شود؛ ادامه داد: نباید با مسائل شعاری برخورد کرد و برای هر طرحی که به منظور کنترل و مدیریت اپیدمی کرونا اتخاذ می شود ؛ شرایط اجرای درست آن نیز در نظرگرفته شود تا شاهد نتایج نامطلوب و حتی بالعکس نباشیم.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی به عدم هماهنگی تصمیمات سیاستگذاران برای اجرای پروتکل های بهداشتی اشاره کرد و گفت: از یکسو به مردم گفته می شود که پروتکل ها را رعایت کرده و از تردد و تجمع خودداری کنند، اما از سوی دیگر شاهد بسیاری از تناقضات در نحوه کار دستگاه ها از جمله نظام بانکی کشور در شرایط کرونایی هستیم.

مصلحی خاطرنشان کرد: بطور مثال زمانی که از سوی سیستم بانکی پیامک ارسال می شود که اگر در روز کمتر از 20 تراکنش مالی داشته باشید نسبت به جمع آوری دستگاه pos بانکی شما اقدام می شود؛ صاحبان حرف مختلف چه کاری باید انجام دهند؟

وی همچنین به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و نبود زیرساختهای لازم برای تردد بدون ترافیک خودروهای شخصی اشاره کرد و گفت: عدم نظارت ها؛ نبود هماهنگی های لازم بین دستگاه های مختلف برای اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی و از همه مهمتر عدم حمایت مالی اقشار مختلف در این شرایط از جمله عواملی است که به گسترش بیشتر زنجیره انتقال کرونا دامن زده است.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه چه کسی جان عزیز خود را دوست ندارد و حاضر است در معرض خطر قرار گیرد؛ یادآور شد: اینکه بسیاری از مردم اقدام به بازگشایی نصفه و نیمه کسب خود می کنند یا شاهد عدم رعایت پروتکل ها از سوی آنها هستیم، ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد و معیشت آنها و عدم هماهنگی دستگاه ها برای انجام درست طرح های پیشنهادی به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است.

وی گفت : بهتر است به جای اینکه مردم را مقصر دانسته و همواره توپ را به زمین آنها پرتاب کنیم، در نحوه سیاستگذاری و مدیریت پاندمی تجدید نظر کرده و طرح هایی را پیشنهاد دهیم که با شرایط اجتماعی کشور سازگاری داشته باشند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *