ایستگاه پایانی نخستین جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس

ایستگاه پایانی نخستین جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس

نخستین جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس که با تجلیل از ایثار یکساله مدافعان سلامت در مقابله با پاندمی کرونا همراه بود،با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

عباسعلی خادمی،رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان اصفهان در این آیین که عصر روز (پنجشنبه_۲۱ اسفندماه) برگزار شد،گفت:برگزاری جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس،یکی از نمودهای فعالیت ها وایثارگری های جامعه پزشکی است که همچون زمان جنگ تحمیلی زبانزد بود.

وی بااشاره به فداکاری ها و ایثارگری های استان اصفهان در این عرصه و تقدیم ۱۳ شهیدمدافع سلامت اظهار کرد: حدود ۷۰۰ اثر از شهرهای مختلف کشور به دبیرخانه این جایزه ارسال شد که از میان آنها رتبه های اول، دوم و سوم و بخش ویژه انتخاب شدند.

خادمی،با بیان اینکه این اولین جشنواره منحصر به فرد ویژه کرونا در کشور است، افزود: از دست اندرکاران برگزاری و حامیان جشنواره قدردانی می کنم و امیدوارم پایان این همه گیری را با واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه جشن بگیریم.

محسن مصلحی، دبیر نخستین جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس نیز در این مراسم با بیان اینکه پاندمی کووید۱۹ در یکسال گذشته همه ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است،گفت: طی این یک سال تحولات زیادی در حوزه سلامت از جمله آموزش مجازی،پزشکی از راه دور و هوش مصنوعی داشتیم.

وی با بیان اینکه از هم اکنون باید برای مباحثی که در پساکرونا مطرح است فکر و برنامه ریزی کرد، افزود: علی رغم برخی کم لطفی ها، جامعه پزشکی در مقابله با کرونا به جد کوشید.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: وظیفه سنگینی بر عهده بخش های مختلف از جمله رسانه ها است که برای ثبت و مستندسازی و ارائه برنامه و پیشنهاد برای آینده راهکار دهند و باید در تصمیم گیری ها از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده شود.

مصلحی ادامه داد: بر این اساس بود که شورای هماهنگی نظام پزشکی استان اصفهان تصمیم به برگزاری جایزه ملی سلامت و توسعه گرفت.

ما با مطالعه و بررسی دقیق موضوع و مشورت با صاحب‌نظران؛ از بین بیش از 60 محور پیشنهادی، 19 محور اصلی شامل کرونا و مدافعان سلامت (جامعه پزشکی، اصحاب رسانه، نیروی انتظامی، پرسنل خدوم شهرداری، نیروهای مردمی و داوطلب و ….)،کرونا و معنویت،کرونا و خلاقیت،کرونا و ایثار،کرونا و سیاست، کرونا و آرامش روانی ( وسواس کرونایی، خرافات، تناقضات، عدم شفافیت و…)، کرونا و شایعات، کرونا و رسانه، کرونا و آموزش و پژوهش، کرونا و طنز، کرونا و گروه های مرجع ( شخصیت های برجسته، قهرمانان، هنرمندان و….)، کرونا و اقتصاد ( تحریم، اقشار آسیب پذیر، مالیات، بانک و… )،کرونا و سبک زندگی ( قرنطینه، ورزش، قناعت، رفتار اجتماعی، زندگی خانوادگی، تغذیه، توسعه فرهنگی و…)،کرونا و محیط زیست ( هم زیستی مسالمت آمیز، آلودگی هوا، مصرف انرژی، مداخله در اکوسیستم و… )، کرونا و هنر، کرونا و آینده، کرونا و IT ( هوش مصنوعی، آموزش مجازی، استارتاپ ها،پزشکی از راه دور و …)، کرونا و بیوتروریسم، کرونا و سوداگری را که دربرگیرنده مهم‌ترین ابعاد COVID-19 بود، انتخاب و نسبت به فراخوان آثار کلیه علاقه‌مندان در قالب‌های خاطره، دل نوشته، مقاله، طنز، عکس، کلیپ، کاریکاتور، مصاحبه و خبر اقدام نمودیم.

هیأت داوران این جایزه پس از بررسی آثار رسیده، ۶۳ اثر را به عنوان برگزیده انتخاب کردند که ۴۰ اثر آن از استان اصفهان بود و آثار برگزیده در قالب یک کتاب مجازی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک بخش از مدیریت پاندمی ها، بهداشت و درمان است، تصریح کرد: در حوزه های مهم دیگر نیز باید این اتفاق بیفتد وگرنه زحمات کادر درمان نتیجه نخواهد داد.

مصلحی گفت: ابتلای کادر درمان و پزشکان به کرونا و تقدیم شهدای مدافع سلامت، گواهی بر تلاش بی وقفه و شجاعانه کادر درمان حوزه سلامت است ولی در کنار آن اتفاقات دیگری باید رقم بخورد تا نتیجه بهتری بگیریم.

در آیین اختتامیه این جایزه، از مقام شامخ شهدای مدافع سلامت تقدیر و از خانواده های شهیدان دکتر سعید حقیقی، دکتر سید محمد موسوی، دکتر سید محمود نوریان، دکتر سید حسن ابن الشهیدی و دکتر محمد گلشن تجلیل به عمل آمد.

همچنین دکتر ذبیح الله شاهمرادی، دکتر حسنعلی سلطانی و دکتر احمد میرحسینی پزشکان دوران دفاع مقدس بودند که بخشی از آیین اختتامیه به تجلیل از آنها اختصاص یافت.

در بخش پایانی این برنامه، منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران اصفهان و رئیس هیئت داوران نخستین جایزه ملی سلامت و توسعه ویژه کرونا ویروس، بیانیه هیئت داوران این جشنواره را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده بود:  «هر رفتار انسانی که بر مدار عقل و عشق قرار گیرد تلاشی خودآگاه و ناخودآگاه به سمت تعالی بشری است و بالاترین مصداق آن خدمت به بشریت است. برگزاری جشنواره ملی سلامت و توسعه، نگاهی توأم با اندیشه به اتفاقات و رویدادهایی بود که در کنار دردها و رنج ها سرشار از نوع دوستی هستند. هیئت داوران بر خود می بالد در این رخداد نقشی هرچند اندک ایفا کرد.موضوعات بهداشت و درمان می تواند پدیده ای فرهنگ ساز باشد و از تکرار و بیهودگی و وعده های بدون پشتوانه و آزمون و خطا پیشگیری کند.

از میان ۷۰۰ اثر، ۶۳ نفر حائز رتبه های برتر شدند،اگرچه هر کسی در وادی قلم و اندیشه سیر می کند، همواره پیشرو و پیروز است.آثار طی ۲ ماه توسط هیئت داوران ۱۱ نفره به دقت و عدالت مورد بررسی قرار گرفت.آثاری ارزیابی شد که صرفا تولید شخص بود وملاک ها متفاوت بود تانتیجه به عدالت نزدیک تر باشد.اگرچه بخشی از شرکت کنندگان سابقه چندانی نداشتند،اما وجود آثار آنها مایه دلگرمی است.هیئت داوران ضمن تقدیر از دست اندرکاران و برگزیدگان این رویداد، خواستار استمرار این رویداد وتوجه ویژه به خلق آثار در این حوزه است.

بی شک ایمان و دانش بشری بر این ویروس غلبه خواهد کرد امانباید گذاشت تلاش ها علیه این چالش قرن به فراموشی سپرده شود. آموزش،تشویق و ترغیب کادر درمان در حوزه نویسندگی موردتوجه قرار گیرد وانتشار آثار برگزیده دراین زمینه مشوق خوبی خواهد بود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *